Kommunikation

Från Nationalencyklopedin 090426 http://www.ne.se/kort/kommunikation

kommunikation, överföring av information mellan människor, djur, växter eller apparater (för det senare se datakommunikation). Kommunikation kräver dels ett språk eller en kod vari informationen uttrycks, dels ett fysiskt medium varigenom informationen överförs. Människan har ett primärt behov att kommunicera; det utgör en förutsättning för en fullvärdig psykisk, social och kulturell utveckling. Kommunikation studeras inom flera vetenskaper, såsom beteende- och samhällsvetenskap, antropologi och botanik. Se även medie- och kommunikationsvetenskap.

I min lilla värld är kommunikation betydligt svårare än så. Idag skjutsade jag en av mina söner till Öjebyn då hans lag skulle åka till Luleå för att spela en träningsmatch. Så långt allt väl. Han tänkte förmodligen inte mer än att pappa hämtar mig när vi kommer tillbaka. Punkt! Pappa tänkte att sonen ringer ju när han är tillbaka. Punkt! Timmarna gick och jag räfsade lite på gården (måste ha fint när mina kollegor kommer i morgon), bytte däck på svärfars bil (har nu bytt på 3 bilar och tycker det räcker), hjälpte en kompis att fixa lite med en diskmaskin osv. På väg hem tänkte jag att Helena har väl hämtat sonen för mig har han inte ringt. Väl hemma svarar Helena att hon inte pratat med sonen varpå jag direkt förstod vad som hänt. Provade ändå ringa sonens mobil, inget svar. Ringde en kompis till sonen som berättade att han varit hemma i 45 min. vilket övertygade mig om att jag hade gissat rätt. Medan jag gjorde mig redo att åka iväg ringde jag ändå tränaren som sonen åkt med till Luleå. Mycket riktigt hade han lämnat honom i Öjebyn för länge sedan. Sonen hade sagt "Pappa hämtar mig" vilket jag också hade tänkt men hade ju ingen aning om vilken tid. När jag hunnit 2/3 till Öjebyn möter jag en ensam vandrare på vägen som inte alls verkar nöjd. Japp, det är min son som börjat promenera när jag inte dök upp! Han hade klivit ur bilen i Öjebyn och trodde att jag snart skulle dyka upp. När jag inte gjorde det och mobilen var urladdad så tyckte han att det var lika bra att börja traska.

Jag kan bara tänka mig vad han tänkt och sagt under den tid han väntat och under sin promenad, i det förvisso vackra vädret, men det kanske är lika bra att inte veta vad han tänkt och sagt. Han hade hoppats att han skulle hinna gå hela vägen hem så han kunde komma in och KASTA in sin väska och DRÄMMA IGEN dörren och spy galla över mig. Detta blev ju inte av och att jag nu hämtade honom när han gått 1/3 av sträckan tog nog död på den värsta ilskan men jag kan säga att han var inte nöjd!

NU har vi kommit överens om hur vi ska göra när han åker med andra till match. Om vi inte kommit överens om en tid så ringer han när han närmar sig Öjebyn. Om mobilen är urladdad så lånar han av någon kompis. Själv kommer jag att göra noggranna beräkningar på väntad tid för hemkomst för att vara på G när det är dags. Har han inte hört av sig så får jag väl börja höra mig för eller rent av åka till Öjebyn. Jag behöver ju inte gå iaf ...



                                 

            

ps!
Jag åkte inte dit för fortkörning denna gång, vilket Helena befarade ...
ds!


Kommentarer
Postat av: Davud G

Kul läsning, men kanske inte lika kul för Simon!

Det där med kommunikation...

När vi anlände i Perth klockan två på natten efter ett dygns flygande och flygplatsande så väntade vi oss självklart att vi skulle mötas med en stor svensk flagga. Men icke! Vi väntade ett tag och ringde sen de som skulle möta oss och möttes av en yrvaken australiensare. När han sedan inser att vi är i Australien hörs ett dovt "fuck" och fick de väldigt bråttom upp ur sängen :D

2009-04-29 @ 19:55:49
Postat av: Peppe

Hehe, så kan det vara. Ang. mitt kommunikationsproblem så var det Henke det gällde. Ser du den långe gänglige ynglingen med hängande stil och släpande fötter framför dig? :-)

2009-04-29 @ 21:37:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0